DOI: https://doi.org/10.24144/2078-1431.2017.2(19).108-123

Основні моделі вищої освіти в контексті політичної ідеології Європейського Союзу

Микола Палінчак, Владислав Ґжещук

Анотація


На підставі вивчення аналітичних матеріалів міжнародних інституцій уточнюється типологія моделей вищої освіти в Європейському Співтоваристві, аналізуються їх недоліки і сильні сторони з точки зору реформування вищої школи в Україні.

 

Ключові слова


Європейський Союз; реформування вищої школи; Болонський процес

Повний текст:

PDF

Посилання


Janet W. Looney. Assessment and Innovation in Education. OECD Education Working Paper // OECD directorate for education. – OECD Publishing, 2009 - № 24. – 59 р.

Directorate for Science, Technology and Industry. The OECD Innovation Strategy: Getting a Head Start on Tomorrow // OECD directorate for education. – OECD Publishing, 2010. – 225 p.

Toner, p. Workforce Skills and Innovations^ An Overview of Major Themes in the Literature // OECD Education Working Papers. - OECD Publishing, 2011. - № 55. – 73 р.

Ministerial report on the OECD Innovation Strategy. Innovation to strengthen growth and address global and social challenges Key Findings // OECD directorate for education. – OECD Publishing, 2010. – 27 p.

OECD’S Centre for Educational Research and Innovation – CERI // http: // www.oecd.org/ edu/ceri/

Webel L., Bergan S. The public responsibility for higher education and research. – Council of Europe Publishing, 2006. – 242 p.

Webel L., Dolgova K.D., Bergan S. The legitimacy of quality assurance in higher education: the role of public authorities and institutions. – Council of Europe Publishing, 2007. – 158 p.

Huber J., Harkavy I. Higher education and democratic culture. Citizenship, human rights and civic responsibility. – Council of Europe Publishing, 2007. – 170 p.

Malcolm c., Henke R., Oberknezev PH., Pouliasi K. Buildings Bridges. Towards effective means of linking scientific research and public policy: Migrants in European cities. Research Papers. – Unrecht: Netherlands School for Social and Economic Policy Research, 2000. – 176 p.

Trends. Progress toward as the European Higher Education Area. Bologna four years after: Steps toward sustainable reform of higher education in Europe. A report for the European University Association by Sybille Reichert and Christian Tauch. – General for Education and Culture of the European Commission, 2003. – 100 p.

Burton Clark’s. The Higher Education system: Academic Organization in Cross-National Perspective // London Review of Education. – 2010. – Vol.8, issue 3. – P.229 – 237.

OECD. Education at a Glance 2012: OECD Indicators. – OECD Publishihg, 2011. – 567 p. // http:// dx.doi.org/10.1787/eag-2012-en




ДВНЗ "Ужгородський національний університет"

Technical support:
Rybak Stefan