Сфера вищої освіти як інструмент «м’якої сили» у зовнішній політиці держави

Автор(и)

  • Віктор Пашков

DOI:

https://doi.org/10.24144/2078-1431.2020.1(24).54-64

Ключові слова:

експорт вищої освіти, «м’яка сила», геополітичний вплив, публічна дипломатія, агенти впливу, зовнішня політика.

Анотація

Розглянуто потенційні можливості використання сфери вищої освіти, навчання іноземних студентів для забезпечення зовнішньополітичних інтересів. Виявлено, що останні 20-30 років провідні країни світу активно використовують виші як агентів публічної дипломатії, отримуючи не лише фінансові вигоди від навчання іноземців, а й політичні ефекти. На прикладі США, Франції, Австралії, Японії проаналізовано роль вишів у поліпшенні міжнародного іміджу країни та двосторонніх відносин, поширенні геополітичного впливу.
У цьому контексті проаналізовано сучасний стан, проблеми та перспективи використання навчання іноземців у вітчизняних ЗВО для просування політичних і економічних інтересів України на міжнародній арені.

Посилання

Antjuhova, E. P. (2019). Faktor obrazovanija v «mjagkoj sile» SShA, Kitaja i ES: sravnitel’nyj analiz [The factor of education in the “soft power” of the USA, China and the EU: a comparative analysis.]. Sravnitel’naja politika – Comparative policy, Vol.10, 2, 86-98 [in Ukrainian].

Bjelousova, N. B. (2012). «Mjaka» syla jak potencial zovnishnjopolitychnogho vplyvu derzhavy [Soft power as a potential of exalted power of the state]. Aktualjni problemy mizhnarodnykh vidnosyn – Actual problems of international relations, 107 (Part 1), 148-151 [in Ukrainian].

Bilocerkivsjka, N. Gh. (2016). Osvita jak element polityky «m’jakoji syly»: suchasni politychni realiji Ukrajiny [ Education as an element of “soft power” policy: modern political realities of Ukraine Suchasne suspiljstvo – Modern society, 2(12), 24-31 [in Ukrainian].

Vasylenko, O. (2018). Ghlobalizacija, akademichna mobiljnistj ta internacionalizacija vyshhoji osvity. [Globalization, academic mobility and internationalization of higher education]. Investyciji: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 24, 106-109 [in Ukrainian].

Vysocjkyj, O. (2013). Osvitnij vymir gheopolitychnoji borotjby [Educational dimension of geopolitical struggle]. Ghileja: naukovyj visnyk – Gileya: scientific bulletin, 72, 809-812 [in Ukrainian].

Grigorjan, A.V. (2016). Vysshee obrazovanie v kontekste «mjagkoj sily» v sisteme mezhdunarodnyh otnoshenij [Higher education in the context of “soft power” in the system of international relations]. Uchonyye zapiski ZabGU – Scientific notes of ZabSU, 2, 14-24 [in Russian].

Debych, M. (2017). Internacionalizacija vyshhoji osvity: svitovyj dosvid [Internationalization of higher education: world experience]. Sumy: Universytetsjka knyha [in Ukrainian].

Kasatkin, P. I. (2018). Kulturnaja i obrazovatel’naja sostavljajushhie «mjagkoj sily» ES [Cultural and educational components of “soft power” EU]. Sravnitel’naja politika Comparative policy, Vol.9, 1, 26-36 [in Russian]

Kasatkin, P.I. (2013). Bolonskaja sistema obrazovanija v kontekste politicheskogo razvitija ES [Bologna education system in the context of the political development of the EU]. Pravo i upravlenie – Law and Management, 4, 70-77 [in Russian].

Kostyrja, I. O. (2014). «Mjaka syla» «krajiny v gheokuljturi ta ghlobaljnomu osvitnjomu informacijnomu prostori [The country’s “soft power” in geoculture and the global educational information space]. Visnyk KHNU imeni V. N. Karazina. Seriya «Pytannya politolohiyi» – Bulletin of the V. N. Karazin KHNU. Series “Questions of Political Science”, 1091, 113-120 [in Ukrainian].

Nagornaja, O. S. (2018). Nauchnoe sotrudnichestvo i obrazovatel’nye kontakty v sisteme sovetskoj kul’turnoj diplomatii epohi «cholodnoj vojny» (1945-1990)[Scientific cooperation and educational contacts in the system of Soviet cultural diplomacy of the Cold War era (1945-1990)]. Vestnik Permskogo universiteta. Seriya «Istoriya» – Bulletin of Perm University. Series “History”, 3(42),22-30 [in Russian].

Panova, E. (2011). Vysshee obrazovanie kak potencial mjagkoj vlasti gosudarstva [Higher education as a potential of soft power of the state]. Vestnik MGIMO (U)–MGIMO Bulletin, 2, 157-161 [in Russian].

Chepurina, M.A. (2014). Mjagkaja sila v globalnoj politike: Bolonskie izmerenija [Soft Power in Global Politics: The Bologna Dimensions]. Vestnik RUDN. Seriya: Politologiya– Bulletin of the Peoples’ Friendship University of Russia 1, 96-103 [in Russian].

Curaj, A., Pricopie, R., & Deca, L. Springer (Eds.). (2018). European Higher Education Area: The Impact of Pastand Future Policies [in English].

Hans de, Wit, & Jones, E. (2018). Inclusive Internationalization: Improving Access and Equity. International Higher Education, 94, 16-18 [in English].

Knight J., & De Wit, H. (2018). Internationalization of Higher Education: Pastand Future. International Higher Education, 95, 2-4 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-25